Thursday, April 10, 2008

Mimpi

Malam yang sudah
aku bermimpi tentang idola
yang bertemu dan menyapaku
di dalam gedung selaksa ilmu

Hari ini kakiku menapak
sambil tanganku mengandar
buku tebal sarat puisi-puisinya
waktuku ke gedung ilmu yang sama

Disitu aku datang membelek buku
dan seorang penjualnya
berkata
"Ini terbitannya yang sehabis baru
karya-karya Saterawan Negara"

Lalu kertas pitis kuhulur
dan sang penjual buku
menambah:"Adik- sekarang ini bisa
bertemu Pak Samad"
dan idolaku tertampak
di sofa duduk, mata tuanya memandang ke luar

Betapa aku ini teruja
melihat idolaku di gedung ilmu
Suaranya mesra menyapa
sambil menulis perkataan. "Ingatan"
juga tanda namanya

Satu hari selepas kubermimpi
dan mimpiku
menjadi nyata

Maka tanda sakit sengal di tubuh ini
menjadi saksi azam membenih
seterusnya memekar.



sajak ini saya tulis mengenai pertemuan saya dengan Pak Samad (A. Samad Said)
di pesta buku hari ini.

2 comments:

tadashi said...

ahaks..bezanya ku tidak bermimpi utk ketemu si dia..hanya pertemuan yg di izinkan =p

Shaira Amira said...

saya mmg betul2 mimpi semalamnya berjumpa dgn dia..subahanallah.